Apa itu pembaharuan kulit & kenapa anda perlu tahu? #Skinvalet Medispa


Perkara pertama sekali, apakah pembaharuan kulit yang kita nak bincangkan?
Mungkin ramai tak tau – kulit anda adalah organ paling besar dan paling cepat pertumbuhannya dalam badan anda. Sebab kulit organ paling pesat berkembang kerana keupayaan luar biasa memperbaharui sepenuhnya setiap 28 hari. Proses pembaharuan ini bermula di bahagian paling bawah epidermis dan dalam masa 28 hari sel ini membentuk lapisan epidermis sehingga sampai ke permukaan kulit kita.
Jadi, pembaharuan kulit yang macam mana mempengaruhi kondisi kulit kita?
Sebenarnya, semakin kita berumur, pembaharuan kulit akan jadi perlahan disebabkan penurunan metabolisma kita. Perlahan nya pembaharuan kulit boleh mengakibatkan:
  1. Kulit nampak kurang bermaya.
  2. Tanda tanda penuaan pada kulit wajah.
  3. Permukaan kulit yang agak kasar.
  4. Warna kulit tidak sekata.
  5. Warna kulit nampak pucat.
Jadi, jika salah satu atau semua yang di atas nie terjadi pada kulit anda, itu mungkin tanda tanda pembaharuan kulit anda semakin perlahan berbanding sebelum nya.
Sebagai panduan, berikut adalah bilangan hari pembaharuan kulit mengikut umur:
  • Babies: 14 hari
  • Teenagers: 21-28 hari
  • Middle Age: 28-42 hari
  • 50 ke atas : 42-84 hari
So, bila bandingkan bayi dengan individu lebih daripada 50 tahun umur, bayi akan memperbaharui kulit mereka setiap dua minggu, manakala individu di pertengahan usia mungkin mengambil masa sehingga 12 minggu untuk proses yang sama berlaku. So, berdasarkan FAKTA inilah sebabnya mengapa kulit bayi sentiasa lembut, licin dan glowing.
Selain usia, antara faktor lain yang menentukan bagaimana pantas atau perlahan kulit kita akan memperbaharui dirinya ialah:
  1. Genetik.
  2. Gaya hidup & persekitaran.
  3. Status kesihatan.
  4. Pengambilan ubat ubatan.
  5. Skincare rejim.
Terdapat 3 langkah mudah yang boleh anda ambil untuk menyokong pembaharuan kulit:
  1. Gunakan perlindungan matahari dalam bentuk SPF 50 + setiap hari – cahaya UV daripada cahaya matahari boleh merosakkan sel-sel di lapisan Germinative epidermis kita; Ini melambatkan kadar pembahagian sel dan pembaharuan.
  2. Pastikan fungsi halangan semulajadi anda dilindungi – ini bermakna menggunakan produk yang betul (terutama pelembap) untuk kulit anda dan mengelakkan apa-apa dalam gaya hidup anda yang boleh menjejaskan halangan kulit anda (seperti agresif meresap, produk pelucutan, pancuran mandian panas dan lain-lain).
  3. Kerap ‘exfoliate’ (menggunakan exfoliant yang sesuai untuk kulit anda) – pengelupasan membantu melicinkan kulit kerana teknik pengelupasan membuang sel kulit mati.
Petua penjagaan kulit untuk membantu pembaharuan kulit.
Terdapat beberapa jenis treatment di Hannan Medispa Bangi & produk Hannan Cosmetics direka khusus untuk membantu pembaharuan kulit kerana treatment & produk mempercepat proses pembuangan sel kulit mati dan merangsangan lapisan bawah kulit yang bertanggungjawab untuk pembahagian sel (lapisan germinativer).
Memahami treatment & produk yang betul untuk kulit anda penting kerana jika berlebihan atau tersalah pilih boleh membawa kepada masalah lain pula.



Layari Skinvalet, Medispa Wajah No.1 di Malaysia untuk lebih info!

Comments